Bemoedigende ervaringen

Wat deelnemers vertellen na de training Moed doet Goed:

'Ik merk aan mijzelf dat ik door een glimlach op mijn gezicht de wereld om mij heen met waardering bekijk, blij ben met wat er is! Ik krijg een warm gevoel dat me dicht bij mezelf houdt.
In combinatie met een open luisterende houding, oogcontact en het bij de naam noemen van de ander, ben ik aandachtiger en aanweziger waardoor de kwaliteiten van mijn contacten met anderen verbeteren.'

'De training was intensief maar heel waardevol. Het uitgangspunt 'zoals ik ben, ben ik goed genoeg' bleek voor mij een geruststellende gedachte. Tijdens de trainingsweken zat ik lekker in mijn vel en nu, een aantal weken na de training, nog steeds. Ik ben zelfverzekerder. Voor mijn man en kinderen ben ik liever, vrolijker, enthousiaster. Op mijn werk durf ik meer!'

'Ik heb geleerd wat ik zelf kan doen om lekkerder in m'n vel te zitten, en niet mezelf steeds te vergelijken met een ander.'

'Aan twee vriendinnen heb ik een doosje met edelstenen gegeven. Beiden waren er heel blij en verlegen mee. Het was voor beiden een groots cadeau. Het gaf mij een fijn en tevreden gevoel en mijn week kan niet meer stuk. Als je op een positieve manier over iemand nadenkt, stap je ook anders op die persoon af.'

'Ik heb geleerd om meer voor mezelf op te komen, niet meer zo snel over mij heen te laten lopen en me niet zo snel meer te laten kwetsen.'

Wat deelnemers vertellen na de training Van Harte Opvoeden:

'Op de één of andere manier ben ik rustiger geworden. ik zeg nu rustig 'ja' als mijn kinderen mij roepen. Ik heb het idee dat er meer respect is voor elkaar. De kinderen komen nu meer naar mij toe, ze vertrouwen mij ook meer toe, ze zijn opener geworden. Ik denk nu vaker: wat een leuke kinderen!!'

'Waar ik het meest van heb geleerd, is telkens jezelf een spiegel voor te houden: hoe zou jij je voelen in zo'n situatie? Het dagelijks leven is relaxter geworden.'

'Ik heb meer inzicht gekregen in mijn eigen handelen. Mijn dagelijks leven is ontspannender. Ik blijf langer rustig, wacht meer af, grijp (nog) minder snel in. En ik merk dat ik de kinderen meer durf (toe) te vertrouwen. En als ik eens een minder goeie dag heb dan durf ik daarop terug te kijken zonder me zo rot te voelen. Ik evalueer, neem mijn verantwoordelijkheid en ga verder!'

'Eén van de meest duidelijk te ervaren veranderingen in mezelf: ik ben positiever naar mijzelf toe. Mijn zelfbeeld is veranderd. Ik neigde altijd naar het negatieve van de handeling, de dag of mezelf te kijken en dat is veranderd. Ik heb vaker een positieve indruk! En dit vind ik het meest waardevolle element van de training!'

'Ik heb ervaren wat positieve gedachtes kunnen doen: als je van binnen echt in het goede van je kind gelooft, wordt de relatie een stuk beter.'

'Ik kan nu in moeilijke situaties met de kinderen eerst tot 10 tellen om zo mezelf af te vragen 'wat kan ik nu anders doen dan boos worden of mopperen.'

Doordat ik beter weet hoe ik op bepaalde situaties kan reageren, ben ik minder opvliegend. Ik zie de kinderen weer als kinderen. Ik heb weer vertrouwen in ze.'

'Ik heb het meest geleerd van de situatieve doelzin. Je kunt echt stapsgewijs situaties veranderen.'

'Ik heb geleerd door mij bewust te worden van mijn gedrag hoe ik gewoontes kan doorbreken en welke positieve gevolgen bemoediging kan hebben voor mijn relaties met anderen, ook daar waar ik het niet had verwacht.'